To nye guider til Forrigebok

Får du ofte spørsmål om bøker som ligner på ...? Hjelpen er nær!
Forrigebok kan for eksempel brukes til samtaler på biblioteket, både for å hjelpe erfarne lesere og de som ikke har lest så mye.

Mange lånere ønsker seg bøker som ligner på tidligere leseopplevelser, også omtalt som readalikes. Men det kan også forholde seg motsatt. Hvis du jobber på et folke- eller skolebibliotek, har du trolig ofte veiledet lånere og elever som ikke husker en eneste boktittel de liker.

Hvordan kan du hjelpe med formidling på biblioteket da?

Begge deler kan du få hjelp til i Forrigebok.

I Forrigebok registrerer bibliotekarer over hele landet bøker knyttet til leseopplevelser. Hva er bokas stemning, tone, framdrift? Hvordan er karakterene? Når skjer handlingen, nå, før eller i framtida? Og hvor skjer den? På et tenkt sted, i en storby eller langt ut på landet?

Ved hjelp av 225 appelltermer kan ansatte i bibliotek beskrive hvordan det er å lese boka. På den måten blir det også enklere å finne hjelp når låneren er der.

Nå har vi laget to guider som kjapt viser deg hvordan du kan bruke verktøyet i formidling.

Bøker som ligner – en kort filmguide

Sett sammen en leseopplevelse – en kort filmguide

Jobber du på bibliotek og har lyst til å registrere bøker i Forrigebok selv? Hurra, det er helt supert! Alt du trenger å gjøre, er å opprette en bruker ved hjelp av arbeids-e-posten din og gå i gang. Det har vi laget en guide om i denne filmen.

Den 30. mai var det akkurat 1 år siden Forrigebok ble lansert til ansatte i bibliotek. Det feiret vi med digital bursdag.

Samme dag nådde vi en milepæl med 6000 registreringer (beskrivelser av leseopplevelser).