Bibliotekpodden

Hver dag hjelper biblioteket folk med å løse små og store utfordringer. Og skape muligheter!

I Bibliotekpodden får du personlige historier og kunnskap fra fageksperter om hvordan biblioteket skaper gode samfunn for deg og meg.

Du kan lytte til podkasten på:

Nyeste episoder

Episode #1 Da biblioteket forsvant

Hva lærte vi av koronapandemien om bibliotekenes rolle i å skape tilhørighet og motvirke ensomhet og utenforskap?

Du møter en ung bibliotekbruker i Bergen som forteller om hvordan hun opplevde å miste biblioteket sitt under pandemien, og hvordan det var å få det tilbake. Per Eide, avdelingsleder for Årstadbibliotekene i Bergen, beskriver hva som skjedde da prosjekter og møteplasser ble redusert til et uforventet tomrom og stillhet. Psykologspesialist Anne-Kristin Imenes forklarer hva som er konsekvenser for spesielt barn og ungdommer når de ikke har steder som biblioteket å gå til.

Episode #2 Vi må tørre å si ja

Hvordan bidrar bibliotekenes rekruttering til sterkere lokalsamfunn?

Du møter Nesteren Hasani, biblioteksjef i Ålesund og tidligere fagleder for frivillighet på Furuset bibliotek og aktivitetshus i Oslo. Hun forteller blant annet om et vellykket prosjekt som ble realisert ved hjelp av ungdommer fra nærmiljøet. En av dem var Anas Jarrari, som beskriver hvordan de sørget for fulle hus i biblioteket gjennom en hel sommer. Sosialantropolog og forsker Michelle Antoinette Tisdel deler sine tanker om hvordan det bør rekrutteres til kulturfeltet.

Arrangement

Nyhetsbrev

Hvordan lager vi gode tjenester sammen som gjør biblioteket relevant for folk i dag?