Digital bursdagsfest: Forrigebok fyller 1 år

Skjermdump fra Forrigebok.no. I tillegg til å registrere bøker med appellfaktorer og -termer i verktøyet, kan du utforske leseopplevelser og få leseforslag som passer ønskene dine.
Det siste året har flere hundre ansatte i norske bibliotek lagt inn data om bøker og leseopplevelser i Forrigebok. Nå inviterer vi på bursdagswebinar.

Det er en hurtigvoksende og lykkelig ettåring som inviterer på digital bursdagsfest den 30. mai.

Du vil høre om

• høydepunkt fra det første året med Forrigebok
  • Forrigebok+Lesersørvis=sant
  • hvordan dataene fra Forrigebok kan brukes i aktiv formidling
  • statistikk og fun facts fra Forrigebok

Du vil møte Vanja Øyrås fra Viken fylkesbibliotek og Elise Conradi, Inger Nygård, Daniel Winsvold, Claus A. Johannesen og Charlotte Frognes fra Biblioteksentralen.

Bursdagshilsner

I tillegg til innleggene kommer det små bursdagshilsen-filmer fra bibliotek rundt i landet:

• Eli Seim, Sølvberget
  • Kari Tverelv Angelsen, Bodin Videregående skole
  • Veronica Talgø og Stine Solberg, Trondheim folkebibliotek
  • Oddmund Kårevik, Enebakk folkebibliotek

Hva er Forrigebok?

Forrigebok er et digitalt verktøy der ansatte i bibliotek kan registrere bøker og leseopplevelser, og få ideer og hjelp til bokutstillinger og lesetips i samtaler med lånerne. Bibliotek kan også hente ut de innsamlede dataene fra et Forrigebok-API til digital formidling.

Verktøyet springer ut av bibliotekenes arbeid med lesersørvis og etableringen av et nytt vokabular knyttet til appellfaktorer i Biblioteksentralen.

Den 30. mai 2022 åpnet Biblioteksentralen verktøyet for bibliotekansatte for første gang.

En eventyrlig ettåring

På ett år har Forrigebok vokst til et sterkt faglig fellesskap og i skrivende stund ligger det nesten 6000 registreringer i verktøyet. Over 400 ansatte i mer enn 100 bibliotek har bidratt.

Velkommen til digital bursdagsfest. Husk å melde deg påkonfettipatronHender i væretFest

Kommende arrangementer