To nye bibliotek på Libry Content

Bibliotekene i Enebakk og Vestvågøy lanserer nye nettsider i mai ved hjelp av Biblioteksentralens publiseringsplattform, Libry Content. Plattformen er foreløpig i pilot og lanseres til alle bibliotek i løpet av 2022.
Oddmund Kårevik og Joep Aarts. Foto: Nikolaj Blegvad og Meieriet bibliotek

Fra før av samarbeider Biblioteksentralen med FrolandVågan og Sel om å teste Libry Content. Bibliotekenes erfaringer er avgjørende for utviklingen av plattformen, slik at den svarer til reelle behov og gir gode brukeropplevelser. Både for ansatte i bibliotek og innbyggerne i kommunen.

Vi har spurt biblioteksjefene i Vestvågøy («Meieriet») og Enebakk om forventninger til de nye nettsidene. Begge bibliotek har brukt en WordPress-løsning før Libry Content.

Helt og holdent for bibliotek

På Meieriet i Vestvågøy er Joep Aarts biblioteksjef. Han trekker særlig fram at plattformen bygges for bibliotek.

– Meieriet er med som pilotbibliotek for Libry Content fordi dette gir oss en unik sjanse til å være med å utvikle nettsider helt og holdent laget for bibliotek.

Identitet og formidling er andre viktige stikkord for Aarts.

– Vi har store forventinger til de dyktige folka på Biblioteksentralen. De viktigste utviklingsområdene for oss er å skape en gjenkjennelig lokal identitet og å utvikle verktøy for god digital formidling, tilpasset ulike målgrupper.

Nettsider å være stolt av

Formidling trekkes også fram som en viktig motivasjonsgrunn i Enebakk.

– Vi gleder oss kanskje aller mest til å samarbeide med teamet i Biblioteksentralen rundt den biten som går på formidling. Vi har mange ideer og ulike erfaringer og håper å kunne samarbeide godt også med de andre bibliotekene som er med på pilot, sier Oddmund Kårevik, biblioteksjef i Enebakk, og legger til:

– Enebakk bibliotek har store forventninger til Libry Content. Noe av det vi som arbeider med innholdet på sidene har blitt begeistra for, er at det ser så proft og fint ut. Jeg føler jeg mestrer det. Det gjør at jeg ikke gruer meg for å gå i gang med å lage innhold. Og det jeg lager blir stilig og fint, og et resultat jeg er stolt av å vise fram.

Sjekk de nye nettsidene:

Nettsidene til Meieriet