Statistikk og 10 000 leseopplevelser i Forrigebok

Vi feirer ti tusen registrerte leseopplevelser i Forrigebok med to nye funksjoner i verktøyet – «min statistikk» og en ny snarvei til å se alle bøker av en forfatter.
Forrigebok er et verktøy der bibliotkarer i hele landet bidrar med å legge inn leseopplevelser. Her fra et seminar i Nordland. Foto: Birgitte Isabell Holven

Biblioteksentralen lanserte Forrigebok i 2022. Gjennombruddet kom i 2023 med nesten 7000 registreringer av ulike leseopplevelser lagt inn av bibliotekarer i hele landet.

Og 2024 åpnet helt fantastisk med at vi passerte 10 000-målet den 8. januar.

Les nyheter og bli inspirert på bloggen på forrigebok.no

Takk til alle bidragsytere

Veien fram til de høye tallene har vært stødig stigende, med bidrag fra store deler av bibliotekmiljøet, og er et godt eksempel på hva vi kan få til med samarbeid og fagfellesskap.

Forrigebok er et verktøy for og av bibliotekarer. Nye registreringer får basen og verktøyet til å vokse og gi tilbake i form av mer treffsikre forslag til nye leseopplevelser. Det er til god hjelp i formidlingen i en hektisk bibliotekhverdag.

Takk til alle som deltar med å gjøre verktøyet til det, det er i dag!

Min statistikk – nyhet i Forrigebok

Mens stadig nye registreringer av leseopplevelser tikker inn i databasen, har Forrigebok-teamet jobbet med nye overraskelser i verktøyet.

Tanken bak «Min statistikk»-funksjonen er å gi deg som bruker verktøyet en oversikt over aktivitetene dine gjennom grafer og tall.

• Hvilke appelltermer bruker du oftest og hvor mange bruker du i gjennomsnitt per bok?
  • Hvilke termer bruker du aldri?
  • Når er aktiviteten din størst?
  • Og for hvilken aldersgruppe har du lest og registrert flest bøker?

Nå er svaret bare et lite tastetrykk unna.

Statistikken er først og fremst ment til inspirasjon. Men sammen med «Mine registreringer» og «Utforsk vokabularet» håper vi den også kan være til hjelp i arbeidet med lesesørvis og litteraturformidling gjennom arbeidsdagen i biblioteket.

Les også om kulturfondbøker i Forrigebok

Ny inngang til forfatterskap

Den andre nye funksjonen er en snarvei for å se bøkene til en bestemt forfatter. Står du i en boktittel, er forfatternavnet nå klikkbart.

Har du for eksempel registrert «Zog» av Julia Donaldson og lyst til å registrere flere av bøkene hennes, eller bare sjekke hvilke som er registrert av andre, kan du nå trykke på forfatternavnet og få opp en oversikt over hennes verk.