Kulturfondbøker og andre nyheter i Forrigebok

Kulturfondformidling og Sommerles har satt sine spor i Forrigebok de siste månedene. Verktøyet inneholder snart 9000 registreringer av leseopplevelser som venter på deg i norske bibliotek🎉
Foto: Birgitte Isabell Holven

Lettere formidling av kulturfondbøker

Forrigebok skal gjøre litteraturformidlingen lettere for deg som jobber i bibliotek.

Med utlånstopper og lange ventelister er det ikke alltid enkelt å vite hvilken bok du skal foreslå som ligner en populær eller etterspurt tittel.

Et alternativ er å se til kulturfondbøkene, og nytt i Forrigebok er derfor at disse bøkene har fått egen merking i høyre hjørne av bokcover-bildet.

Søker du opp en bok, vil du nå raskt se hvilke av bøkene under «readalikes» som er del av innkjøpsordningene og som (folke)biblioteket trolig har i samlingen sin.

Les hele saken om kulturfondbøker på nyhetsbloggen til Forrigebok

Forslag til bøker som ligner romanen «Atlas. Historien om Salt Pa». Fem av dem er på kulturfond, og de har nå fått et banner på bokomslaget i Forrigebok.

Sommerles 2023 og barnebøker i Forrigebok

I løpet av kampanjen som gikk fra 1. juni til 31. august ble det lagt inn hele 560 bokbeskrivelser på bøker for barn mellom 6 og 12 år!👏

Til nå har vi totalt 1088 registreringer på bøker for denne aldersgruppen. Nesten halvparten av beskrivelsene kom med andre ord i løpet av kampanjen. Totalt for hele målgruppen barn (0–12 år) finnes det nå 1195 registrerte verk – gøy! Og det er helt klart aldersgruppen 6–12 år som er mest populær å beskrive i Forrigebok.

Les hele saken om Sommerles på nyhetsbloggen til Forrigebok

Jeg elsker lesersørvismetoden og det å bruke appellfaktorer. Det som er fint med Forrigebok, er at man faktisk ikke trenger å like boka selv når en legger den inn. Dette fordi appellfaktorene er ment å være nøytrale i så måte. Det at dere hadde laget leseforslag og kom med inspirasjon under Sommerles-kampanjen var helt gull.

Barbro Fossdal Pettersen, Deichman bibliotek

Kan leseopplevelser være søkbare?

Da Agnes Hamida Fosse oppdaget Forrigebok trigget det nysgjerrigheten. Hvordan kunne søket fungere så bra og gi gode trefflister når leseopplevelsen er så så subjektiv?

Det spørsmålet resulterte i bacheloroppgaven «Kan en leseropplevelse gjøres søkbar? En casestudie om Forrigebok» som hun leverte ved OsloMet rett før sommeren.

Les intervjuet vårt med Agnes Hamida Fosse om Forrigebok og bacheloroppgaven