Bibliotekpodden #2: Vi må tørre å si ja

Kan bibliotekene nå ut til flere hvis de ansatte representerer og involverer befolkningen i større grad? Andre episode av Bibliotekpodden er ute nå.
Ny episode av Bibliotekpodden

Ifølge Nasjonal bibliotekstrategi 2020–2023 når bibliotekene ut til omtrent halvparten av befolkningen. Det er mye, men det betyr også at det er en stor gruppe de ikke når. I samme strategi er det et uttalt mål å nå fram til flere. Hvilken innvirkning har rekruttering på hvordan bibliotekene løser samfunnsoppdraget sitt?

Det som var avgjørende for å lykkes

– Vi må se på hvem som ikke besøker bibliotekene våre, og om vi kan ansette dem, sier Nesteren Hasani, biblioteksjef i Ålesund og tidligere fagleder for frivillighet på Furuset bibliotek og aktivitetshus i Oslo.

I et konkret eksempel fra Furuset forteller hun om hvordan de klarte å skape en møteplass for unge som vanligvis ikke bruker biblioteket. Nesteren deler sine tanker om hvordan det å ansette personer med rett kompetanse og bakgrunn var avgjørende for å lykkes med dette.

Å skape tilhørighet

En av dem som bidro til fulle hus på Furuset var Anas Jarrari. Som en av flere ungdommer gikk han fra å jobbe som frivillig i biblioteket til å bli ansatt som prosjektmedarbeider.

– Plutselig har du 40 ungdommer som pleide å henge ute, som nå henger på biblioteket. Og grunnen til det er at de har vært der såpass mye at de føler en tilhørighet, påpeker han.

Hva slags kompetanse trengs i biblioteket?

Vi har også spurt sosialantropolog og forsker Michelle Antoinette Tisdel om hvordan hvordan det bør rekrutteres til kulturfeltet for å sikre nødvendig kompetanse og gjennom dette løse bibliotekenes samfunnsoppdrag på best mulig måte.

Her finner du «Vi må tørre å si ja»

Du kan lytte til podkasten på:

Om Bibliotekpodden

Bibliotekpodden er en podkast fra Biblioteksentralen. Gjennom den vil vi gi konkrete eksempler på hva biblioteket betyr for den enkelte av oss og hvordan det bidrar til å løse utfordringer og skape robuste lokalsamfunn.

Vil du vite mer? Klikk her for å lese om første episode av podkasten.