Bibliotekene i Rogaland får ny app og nettsideløsning

Biblioteksentralens nye formidlingsplattform Libry Content vant anbudet og var best på brukertester, pris og kvalitet.
Person-ser-paa-nettsider-laget-med-bibliotekenes-formidlingsplattform-Libry-Content
Foto: Nikolaj Blegvad

FELLES PRESSEMELDING FRA ROGALAND FYLKESBIBLIOTEK OG BIBLIOTEKSENTRALEN

Libry Content er en moderne og intuitiv løsning som samsvarer med behovene og visjonene for bibliotekene i Rogaland. Libry Content har allerede et solid fundament, men det er også viktig med den spennende utviklingen som er rett rundt hjørnet, blant annet tettere integrasjon med biblioteksystemet Bibliofil, sier Britt Ellingsdalen, fylkesbiblioteksjef i Rogaland.

Valget gjør oss trygge på at vi ikke bare sikrer bibliotekenes muligheter for formidling, men også de ansattes motivasjon til å drive med digital formidling i årene som kommer. Vi gleder oss til å få til et skikkelig løft for bibliotekene i Rogaland.

Bibliotekene i Rogaland satser digitalt sammen

Dette er første gang fylket har samlet bibliotekene til et felles anbud for digitale formidlingsløsninger.

Det er flere grunner til at bibliotekene i Rogaland valgte å kjøre et felles anbud på ny formidlingsløsning. Den viktigste er at utfordringene med å framstå som relevante på digitale flater er for store for det enkelte bibliotek å løse på egenhånd. Vi må samarbeide om både den digitale infrastrukturen og om produksjon av innhold slik at vi kan formidle bibliotektjenestene på en effektiv måte til innbyggere i hele fylket, sier Britt Ellingsdalen.

Anskaffelsen gjelder alle bibliotek i Rogaland med unntak av Stavanger, Kvitsøy og Utsira. Disse kommunene kan komme på senere.

Se også: Librycontent.no

En formidlingsløsning for hele landet

Biblioteksentralen har utviklet den nye løsningen i snart to år og lanserte den til bibliotek senhøsten 2022 under merkenavnet Libry Content.

For Biblioteksentralen er Rogalands valg veldig motiverende, vi er rett og slett jublende glade. Bibliotekene har etterspurt en samlende utviklingspartner for hele landet, og vi bruker nå mange ressurser på å bygge en plattform for bedre formidling og digital infrastruktur i norske bibliotek. Dette gir oss styrke til å satse videre sammen med bibliotekene, sier Hans A. Vigen, administrerende direktør i Biblioteksentralen.

Les Hans A. Vigens leder i Biblioteksentralens siste årsmelding: Er biblioteket ditt for alle?

Ny bibliotekapp

Libry Content er en løsning for publisering og formidling, der bibliotekene legger inn innhold ett sted. I dag bruker bibliotekene plattformen til å lage inspirerende nettsider. En bibliotekapp for å dele det samme innholdet kommer til høsten og er del av anskaffelsen til Rogaland.

Mobilen er alltid i lomma og apper er gjerne enklere å forstå og raskere å bruke til konkrete handlinger enn nettsider. En app der du kan sjekke åpningstider, fornye lånene dine eller melde deg på et arrangement, er et reelt behov for bibliotek og folk, sier Hans A. Vigen.

Biblioteksentralen SA utvikler tjenester og produkter til bibliotek og er et ideelt samvirkeforetak eid av landets kommuner, fylkeskommuner, KS og Norsk Bibliotekforening.

Vil du høre mer? Ta gjerne kontakt med oss:

Stemningsrapport fra bokmessen i London

I mars deltok tretti tusen bransjefolk og bokelskere på The London Book Fair. En av dem som besøkte bokmessen var Charlotte fra Biblioteksentralen og Forrigebok-redaksjonen.