Tysnes bibliotek velger Libry Content

Med bare én stilling på biblioteket er det vanskelig å prioritere den digitale formidlingen. Derfor må det være enkelt og raskt å publisere godt innhold på nett, sier Mats Løve Gjersvik, biblioteksjef i kommunen. Libry Contents kommende integrasjon med biblioteksystemet Bibliofil var også avgjørende for valget av ny nettsideplattform.
Mats-Løve-Gjersvik-biblioteksjef-på-tysnes-bibliotek
Mats Løve Gjersvik er biblioteksjef i Tysnes. Biblioteket har nettopp valgt Libry Content som sin nettside- og formidlingsplattform. Foto: Heidi Berakvam

Biblioteksentralen har arbeidet med nettside- og formidlingsplattformen Libry Content i ett år. Det startet med et bredt innsiktsarbeid blant en rekke bibliotek høsten 2021, og deretter har de fem bibliotekene i Vågan, Froland, Sel, Enebakk og Vestvågøy fungert som pilotbibliotek og bidratt til å teste løsningen og gi verdifulle tilbakemeldinger.

Les mer: librycontent.no

Plattformen har nå en «stille lansering». Det vil si at Biblioteksentralen har åpnet opp for at alle bibliotek kan abonnere og få tilgang til plattformen uten at dette er lansert med brask og bram. Første nye bibliotek er Tysnes.

Se de nye nettsidene til Tysnes bibliotek

Vi har tatt en prat med Mats Løve Gjersvik for å høre mer om hvorfor de valgte Libry Content og hva de forventer av sin nye nettsideløsning.

Drømt om ei ny nettside lenge

Tysnes kommune ligger i Vestland fylke og huser om lag 2900 innbyggere. Til sammen har biblioteket to fast ansatte som deler én stilling. I tillegg til å være biblioteksjef er Mats kulturkonsulent i kommunen. På biblioteket jobber han sammen med Heidi Berakvam i 60 prosent stilling.

Det er vanskelig å satse for fullt på den digitale delen av biblioteket med så få ansatte, understreker Løve Gjersvik.

– Med unntak av under nedstengingen er den digitale formidlingen en bonus når vi har tid til det.

– Vi har drømt om ei ny nettside lenge. Den løsningen vi har nå, er først og fremst bygd for å publisere artikler, men vi har ikke tid til å skrive nye, lange artikler. Dermed blir de samme artiklene liggende altfor lenge på forsiden.

Bokanbefalinger på Tysnes bibliotek

Samtidig ønsker biblioteket i vest, i likhet med alle bibliotek, å formidle bøker på en fristende måte og hjelpe folk med å ta i bruk flere av bibliotekets tjenester. Derfor liker Mats at det er gjort så enkelt å anbefale bøker i den nye løsningen.

– Vi er veldig glade for funksjonen som heter «bokanbefalinger». Her er det nok å skrive noen få linjer. Deretter trenger vi bare å søke opp bøkene vi anbefaler, og løsningen henter opp bilder og annen informasjon. Det er tilstrekkelig for å publisere en sak som ser bra ut.

Oppdagelse og inspirasjon

Det er også enkelt å publisere og «reklamere» for bibliotekets fysiske og digitale tjenester på de nye sidene ved hjelp av Libry Content. Mats Løve Gjersvik tror dette gjør biblioteket mer interessant for folk i Tysnes.

– Det er delte meninger om hva som er ei god hjemmeside, selvsagt, men de som besøker sidene våre, kommer gjerne for å finne åpningstidene våre og om vi har den boka de er ute etter.

– Hvis vi samtidig hjelper dem med å oppdage ei ukjent bok eller en bibliotektjeneste de ikke kjente fra før, er det viktigst for oss.

Integrasjon mellom Libry Content og Bibliofil

Tysnes bibliotek bruker biblioteksystemet Bibliofil for å låne ut bøker. For Mats var nyheten om at Bibliotek-Systemer As og Biblioteksentralen inngår samarbeid om en fullverdig integrasjon mellom Bibliofil og Libry-produktene en viktig del av årsaken til at de valgte Libry Content.

– Vi setter stor pris på at det skal komme en dypere integrasjon med katalogen. Den har vært veldig gjemt bort på hjemmesida vår. I dag er det så mye som er så fragmentert på biblioteket. Det er ei side der, en app der og en tredje digital tjeneste et annet sted. Det er vanskelig å veilede folk godt i alt det mylderet.

–  Jo mer sømløst, jo bedre. Det er vårt håp for framtida at vi kan henvise til hjemmesida vår og si at der får du svar på alt du lurer på.