Møteplass for bibliotekarer, forlag og forfattere

I september møttes over 300 deltakere for å høre om nye bøker i Bibliotekenes Hus. Og enda flere deltok digitalt. Se bilder fra høstens bokdager.
Bokdagene er en litterær møteplass som arrangeres hver høst og vår over to dager. Her et bilde fra høsten 2023. Foto: Kristin Lande

Bokdagene skal være like deler faglig nytte som fest og gøy – med goodiebags, deilig mat og prat langs bokhyllene i biblioteket vårt. Det gjør godt å høre deltakerne summe om bøker og formidling i pausene, og man kan bli svimmel av leselykke over alle bøkene som forlagene og forfatterne presenterer.

Dagene arrangeres av Biblioteksentralen i samarbeid med en rekke forlag og går over to dager hver høst og vår, en dag for voksenbøker og en for barne- og ungdomsbøker.

Første gang var i 2017, og til våren holdes det (fysiske) bokdager for 10. gang. Det må kunne kalles tradisjon!

Flere hundre digitale deltakere

Enda flere følger bokdagene våre digitalt enn fysisk. I høst hadde vi over 800 digitale påmeldinger fra bibliotek i hele Norge. Mange av dem fulgte dagene «live», mens andre igjen ser det i opptak. Disse deltakerne setter vi så stor pris på, og det forteller mye om arbeidet med å skape gode samlinger og lesekultur i alle deler av landet.

Et lite knippe av bibliotekarer, forleggere og forfattere på møteplassen

For mange av deltakerne handler ikke dagene bare om å skaffe seg kunnskap om nye bøker, men like mye om å møte kollegaer fra andre bibliotek. Her har vi samlet et lite knippe av denne høstens bokdagerfolk: forleggere, bibliotekarer, forfattere og oss selv.

Facebook-siden til Bibliotekenes Hus finner du enda flere.