Denne gjengen skal hjelpe deg med e-bøker og lydbøker i bibliotek

Biblioteksentralen har opprettet det heleide datterselskapet BS e-bok AS med virkning fra 1. januar 2024. Helle, Agnes, Carina og Paal gleder seg til å samarbeide med bibliotekarer i hele landet – for mer lesing og bedre brukeropplevelser.
Bildet viser de ansatte i BS e-bok AS, det vil si Carina Thomassen, Paal Langfeldt, Helle Forsbak og Agnes Solem-Aicher.
Gjengen i BS e-bok AS. Fra venstre: Carina Thomassen, Paal Langfeldt, Helle Forsbak og Agnes Solem-Aicher.

Det er fortsatt mye nybrottsarbeid som gjenstår for å gjøre lesing og lytting bedre tilgjengelig i digitale format for lånerne. For meg er dette noe av det mest spennende som skjer i bibliotekene akkurat nå. Og jeg gleder meg til å konsentrere meg hundre prosent om denne oppgaven.

Ordene tilhører Helle Forsbak, daglig leder i det nye selskapet BS e-bok AS. Helle har jobbet med e-bøker og lydbøker i stillingen som salgs- og markedssjef i Biblioteksentralen siden 2018 og har lang erfaring fra forlag. Hun er utdannet innen markedsføring, pedagogikk og digital kommunikasjon.

I BS e-bok AS har hun med seg et team av tre engasjerte og allerede godt sammensveisede personer.

Målrettet innsats for e-bøker og lydbøker

BS e-bok AS overtar umiddelbart alt salg av digitale bøker til bibliotek fra morselskapet Biblioteksentralen.

Selskapet får også ansvaret for utlånssystemet BookBites som utvikles i Danmark. BookBites brukes av de fleste norske folkebibliotek til å låne ut e-bøker og lydbøker. Derfor er det mange lånere, fra Hammerfest til Lindesnes, som har et nært forhold til BookBites-appen når de leser og lytter til bøker.

– Vi har som mål at bibliotekene i Norge skal komme enda tettere på utviklermiljøet i Århus, og at vi sammen skaper enda bedre opplevelser for lånerne og leserne, sier Helle.

Lesing er kjernen

I tillegg til Forsbak møter du Agnes Solem-Aicher, Carina Thomassen og Paal Langfeldt i kontakt med BS e-bok AS.

Agnes har jobbet på marked i Biblioteksentralen de siste tre årene og bidrar som Helle med god kontinuitet.

Lengst arbeidserfaring har hun likevel som ungdomsskolelærer i norsk og tysk. Agnes var også med å skrive Biblioteksentralens høringsinnspill til leselyststrategien.

– Alle undersøkelser viser at interessen for og tid brukt på lesing av eget ønske, minker.

– Leseglede er derfor noe vi må ta tak i og støtte bedre, om det er digitalt eller på andre formater. Det digitale har noen muligheter som er ekstra gode for å skape motivasjon og gjøre tekstene mer tilgjengelige. Lesing på papir har sine fordeler, sier Agnes.

Lesekampanjer

En del av jobben hennes i BS e-bok AS er å lage undervisningsforslag og lesekampanjer til lærere og elever som er med og tester ut BookBites Skole, som skolene i Tønsberg kommune.

– Det hadde vært å gøy å se på kampanjer sammen med bibliotekene, også.

– Mange forbinder selvsagt BookBites mest med digital lesing, men i appen kan du legge inn bøkene du leser på papir i tillegg, for å logge lesingen din. Skolekampanjene våre inkluderer derfor ikke bare elevene som leser digitalt. Målet er, som mange bibliotekarer sier utrolig fint, å skape en kultur for lesing, sier Agnes.

Tettere på bibliotekarene og lånerne

Carina, som er ansatt som produktansvarlig i BS e-bok, har fram til nå ledet support-teamet i BS Undervisning, et annet av Biblioteksentralens datterselskaper. Der jobbet hun også med utviklingen av det digitale skoleverkøyet Pendel, feideinnlogging og personvern.

Noen kjenner henne også som MissCE og følger henne på Twitch-kanalen hennes. Carina er nemlig over gjennomsnittet interessert i både spill og lesing.

–  Jeg drømmer om å reise ut i bibliotekene og sitte sammen med ansatte og lære av dem og se deres perspektiver – og også fortelle om våre.

–  Å oppleve møtene mellom bibliotekarer og lånere direkte og ufiltrert, er jeg overbevist om at vil gjøre oss og produktene våre bedre, sier Carina, som vil sitte tett på utviklermiljøet i Danmark og med tekniske krav i løsningene.

God support er del av brukeropplevelsen

Den siste oppgaven får hun hjelp med av Paal Langfeldt. Han kjenner godt til BookBites-appen fra arbeid med support i Biblioteksentralen. Å hjelpe sluttbrukere fortsetter han med i BS e-bok AS.

Paal har erfaring med databehandling for en rekke leverandører siden begynnelsen av 2000-tallet. Programvaren har vært ulik, men på supportsiden er det likevel mer som forener enn som skiller, mener han:

– Kunnskapsrik bistand er viktig for brukeropplevelsen din om det er en leseapp fra biblioteket eller en duppeditt fra Elkjøp.

– Felles er mennesker som trenger hjelp til å løse akkurat sitt problem med produktet.

BS e-bok AS er nytt selskap i BS konsern

Det nye selskapet holder til i Bibliotekenes Hus i Oslo, sammen med Biblioteksentralen, BS Undervisning og BS Eurobib.

Selv om Biblioteksentralens nye datterselskap overtar alt praktisk arbeid med e-bøker, lydbøker og BookBites, trekker ikke morselskapet seg helt ut av området, understreker Hans A. Vigen, administrerende direktør i Biblioteksentralen og konsernsjef i BS konsern:

– Vi har gode erfaringer med å legge deler av virksomheten vår til heleide datterselskap for å rendyrke satsingen vår og har satt sammen et dyktig team i BS e-bok. Dette blir bra for bibliotekene.

–  Biblioteksentralen skal jobbe videre med politiske spørsmål knyttet til e-bøker og lydbøker, for eksempel i forlengelse av bokloven. Det er viktig for demokratiet vårt at alle kan få tilgang til kunnskap, kultur og læring, også i nye formater.

Klikk her få komme til nettsidene til BS e-bok AS