Bibliotekenes logo

Klart og inkluderende språk i bibliotek

Hege-Berg-Løken
Hege Berg Løkken er en erfaren kursholder og skal snakke om klart og inkluderende språk på webinaret vårt den 7. september. Foto: NTB
Kom på et utvidet frokostwebinar fra Biblioteksentralen og få råd og tips om klart og inkluderende språk som du kan bruke umiddelbart etter at seminaret er ferdig. Foredragsholder er Hege Berg Løkken fra NTB Arkitekst.

Inkluderende språk handler om å skrive på en måte som respekterer mangfoldet og at mennesker er ulike. Klarspråk er en sentral del av å gjøre budskapet ditt tilgjengelig for alle.

Dette er viktig i all kommunikasjon, og ikke minst i bibliotekenes digitale tjenester.

Dette lærer du:

09.00–09.40:

• Hva er klarspråk i digitale tjenester, og hvorfor er det viktig?
  • Hvilke klarspråk-grep gjør innholdet lett tilgjengelig for mange?

09.50–10.30:

• Hvordan skriver vi på en måte som inkluderer alle og respekterer mangfold?
  • Hvordan tar vi hensyn til lesere med leseutfordringer?

Webinaret holdes i to bolker på plattformen Demio. Det er lagt inn en ti-minutters pause mellom bolkene. Du trenger ikke å laste ned noe på forhånd, men husk å melde deg på:)

Foredragsholder

Foredraget holdes av Hege Berg Løkken. Hege er språkkonsulent og kursholder i NTB Arkitekst, og hun har mange års erfaring med å veilede og kurse skribenter i offentlige og private virksomheter.

Klart og inkluderende språk i bibliotek inngår i en serie digitale frokostseminarer fra Biblioteksentralen.

Biblioteksentralens formål er å utvikle tjenester til bibliotek og støtte bibliotekenes samfunnsoppdrag. Det er viktig for oss å bygge tjenester i tett samspill med ansatte i bibliotek og lære sammen med dere. Det er bakgrunnen for at vi inviterer på frokostwebinarer om tjenesteutvikling og metoder. I 2023 har vi arrangert flere webinarer om språk og innhold i digitale tjenester, fra å generere tekst ved hjelp av AI til å få tips til å skrive fristende.

Kommende arrangementer