Bli bedre kjent med ChatGPT og andre AI-teknologier

Bilde generert av Midjourney med beskrivelsen "Future library in Norway with sustainable building".
Illustrasjon: Midjourney bruker kunstig intelligens til å produsere bilder ut fra tekstbeskrivelser. Denne illustrasjonen laget vi ved å legge inn beskrivelsen «Future library in Norway with sustainable building».
Webinaret varer en time og arrangeres for ansatte i bibliotek. Det er gratis, men husk å melde deg på!

På webinaret vil du:

• Bli introdusert til generative AI-teknologier som ChatGPT, DALL-E, Midjourney og Stabel Diffusion.
  • Bli bedre kjent med hvordan disse teknologiene fungerer og hvordan de eventuelt kan hjelpe deg i formidlingsarbeid på biblioteket.

Hva er generativ AI?

Generativ AI er en form for kunstig intelligens som lager nytt innhold som ligner på eksisterende innhold. ChatGPT, DALL-E, Midjourney og Stabel Diffusion er ulike former for generativ AI som kan skape tekst og bilder.

• ChatGPT er utviklet av OpenAI og er en modell for å lage tekst. Den er i stand til å skape tekst med et naturlig språk basert på en gitt kontekst eller forespørsel.
  • DALL-E, Midjourney og Stabel Diffusion kan brukes til å skape bilder som ikke har eksistert før.

Foredragsholder

Foredragsholder er Fredrik Pettersson. Han er teknologidirektør i Anfo, som er en norsk interesseorganisasjon for annonsører og markedsførere, og en dreven workshop- og foredragsholder rundt teknologi og markedsføring.

Webinaret holdes på plattformen Demio. Du får en lenke til webinaret umiddelbart etter påmelding.

Bli bedre kjent med ChatGPT og andre AI-teknologier inngår i en serie digitale frokostseminarer Biblioteksentralen arrangerer i 2023.

Biblioteksentralens formål er å støtte bibliotekenes samfunnsoppdrag. Som samarbeidspartner er det viktig for oss å utvikle tjenester i tett samspill med ansatte i bibliotek. Dette er bakgrunnen for at vi inviterer til frokostseminarer om tjenesteutvikling og metoder våren og forsommeren 2023.

Kommende arrangementer