Bibliotekenes logo

Universell utforming i nettsider for bibliotek

Daniel Winsvold skal snakke om universell utforming på bibliotekenes nettsider 30. april. Foto: Kristin Lande
Bli med på digitalt frokostseminar og hør om hvordan vi jobber med tilgjengelighet og universell utforming i nettsideløsningen vår for bibliotek. Foredragsholder er Daniel Winsvold i Biblioteksentralen.

Siden 2021 er universell utforming (UU) av nettsider lovpålagt i Norge og fra 2023 må alle offentlige institusjoner publisere en tilgjengelighetserklæring på nettstedet sitt. Vi jobber likevel ikke med UU først og fremst fordi det er lovpålagt, men fordi det gir bedre brukeropplevelser til alle. Det er rett og slett veldig lurt.

Les også: Tilgjengelighetserklæring for bibliotek

Dette får du høre mer om på frokostseminaret

Hva vil det si at nettsidene har universell utforming og hvorfor må vi bruke tid på det?

Til å fortelle om hvordan vi utvikler med tilgjengelighet i sentrum og gi kokrete eksempler på UU, kommer Daniel Winsvold. Han er nettutvikler i Biblioteksentralen og jobber med bibliotekenes nettsideløsning Libry Content og lesersørvisverktøyet Forrigebok.

Du trenger ikke å forberede noe eller kjenne til Libry Content for å melde deg på. Men hvis du ønsker å gjøre deg litt mer kjent med nettsideløsningen vår på forhånd, kan du se opptak fra frokostseminaret om nettsidene våre fra 4. april i år.

Se: Nettsider i bibliotek på tretti minutter

Det digitale frokostseminaret om universell utforming varer i tretti minutter. Husk å melde deg på for å få lenke til seminaret eller opptak i ettertid.

Velkommen:)

Kommende arrangementer