Bibliotekenes logo

Muntlig formidling og fantasy – velkommen til åpent julehus

Antje-Bomann-Larsen
Antje Bomann-Larsen kommer til Åpent hus for å gjøre deg tryggere i rolla som muntlig formidler. Foto: Nadia Frantsen
Lær deg å holde magiske presentasjoner med Antje Bomann-Larsen, møt H.L. Phoenix, serieskaperen bak Arkin-bøkene, og fyll opp kunnskapen om fantasybøker med Aud Kristine Johnsen, Charlotte Frognes og Claus Johannesen. I tillegg blir det deilig lunsj, kollegial prat og muligheten for ett bokkupp eller to.

Påmeldingen er nå lukket til dette arrangementet.

Tradisjonen tro inviterer vi skole- og folkebibliotekarer til julestemning i Bibliotekenes Hus. I år har vi satt muntlig formidling og fantasy i sentrum.

09.00–09.05: Velkommen

Litt praktisk informasjon:)

09.05–10.00: Hold magiske presentasjoner. Et annerledes og ganske beroligende foredrag i muntlig formidling ved Antje Bomann-Larsen

Antje Bomann-Larsen lever av å holde foredrag om det å holde foredrag og har 20 års erfaring med å snakke foran forsamlinger. På Åpent hus deler hun sine beste tips til deg som vil nå fram til folk, om publikum er grupper som besøker biblioteket ditt, deltakere på arrangement, kollegaer eller ledere.

Bli bedre kjent med Antje på antje.no eller @magiske_presentasjoner på Instagram. Her får du gode, ukentlige tips til muntlig formidling. Anbefales!

Pause i ti minutter

10.15–11.00: Møt forfatteren, illustratøren og serieskaperen H.L. Phoenix

H.L. Phoenix (Helge Lee) kommer for å snakke om Arkin-bøkene, som han blant annet vant Ravneringene-prisen for i 2022, Norges første fantasy-pris opprettet av forfatteren Siri Pettersen. Hun ga følgende nydelige begrunnelse for pristildelingen:

«Dette er smellvakker og stemningsfull illustrasjon i verdensklasse. Konseptet er sylskarpt, med sterk visuell identitet og ikonisk design. Men «Arkin» er også en redningsplanke. Historien dykker i tung tematikk, som trekker på forfatterens egne erfaringer, men likevel evner den å løfte leseren på mesterlig manipulerende vis, og det er nettopp der den treffer meg mest. Den illustrerer selve kjernen i hva fantasy er og kan være: Historier som gir mening til det meningsløse.» (Kilde: storyhouseegmont.no)

11.00–11.45: Fantasy og Forrigebok i fantastisk kombo ved Aud Kristine Johnsen, Charlotte Frognes og Claus Johannesen

Aud Kristine Johnsen er vår egen fantasy-spesialist. Hun kan som få andre skanne bokmarkedet for nye favoritter i sjangeren, og til Åpent hus har hun plukket ut nyere titler som vil passe barn, ungdom og unge voksne.

Claus Johannesen og Charlotte Frognes jobber med Forrigebok i Biblioteksentralen. De vil ta utgangspunkt i et par av bøkene Aud snakker om og vise hvordan du kan registrere og søke på bøker i Forrigebok og finne nye favoritter som ligner. Helt ypperlig til formidling, bokprater og utstillinger.

Se filmer som guider deg i Forrigebok

11.45-12.30 Lunsj

En deilig matbit med preg av jul og masse med skravling (håper vi).

12.30–14.00: Boksalg i biblioteket

Vårt tradisjonelle boksalg åpner rett etter lunsj. Ta gjerne med nett eller sekk. Det er også mulig å bestille frakt til skolen eller biblioteket. Betaling må skje via vipps eller faktura.

PS. Denne gangen har vi ikke muligheten til å sende arrangementet digitalt.

H.L. Phoenix. Foto: Marianne Wåhlberg
Aud-Kristine-Johnsen
Aud Kristine Johnsen. Foto: Jens-Chr. Strandos
Charlotte-Frognes-og-Claus-Johannesen
Charlotte Frognes og Claus Johannesen. Foto: Nikolaj Blegvad

Kommende arrangementer

Slik kommer du til Bibliotekenes Hus

Alf Bjerckes vei 20 i Oslo

Fra Oslo S tar det 6 minutter med tog til Alna stasjon, som ligger omlag 8–10 minutters gange fra Bibliotekenes Hus.

Se video som viser vei fra Alna stasjon til oss.

Hvis man kjører T-bane mot sentrum, gå av på Risløkka T-banestasjon og gå rett inn på gangvei retning fra sentrum.

Kjører man ut av sentrum, gå under T-banebrua inn på gangvei på den andre siden og fortsett ut av sentrum.

Gå gangveien ca 200 meter til du kommer til Brobekkveien.

Gå da over gangfeltet og til høyre nedover Brobekkveien.

Når du har passert brua over Østre Aker vei følger du første gang-/sykkelvei ned til venstre mot Østre Aker vei.

Når man kommer ned til hovedveien ser man vårt nye arbeidssted som ligger inntil Østre Aker vei.

Buss nr. 67 til Vollebekk stoppested og 2 min å gå til Biblioteksentralen.

FB3 stoppested Vollebekk.

(Fra sentrum) Når du kommer kjørende fra sentrum ta Økernveien til Østre Aker vei. Følg Østre Akervei og ta avkjøring mot Brobekkveien i Bjerke.

Du skal gjennom 3 rundkjøringer:

1. rundkjøring: Ta første avkjøring ut på Brobekkveien.
2. rundkjøring: Ta andre avkjøring.
3. rundkjøring: Ta tredje avkjøring ut på Alf Bjerckes vei.
Kjør forbi Hafslund og ta til venstre like etter Industri Fokus (rød mursteinbygning) og kjør helt til enden til du ser Bibliotekenes Hus.

(Fra nord) Fra E6, følg skilting til Alnabru/ulven. Du skal gjennom 4 rundkjøringer:

1. rundkjøring: Ta første avkjøring ut på Persveien.
2. rundkjøring: Kjør rett frem.
3. rundkjøring: Ta andre avkjøring ut på Brobekkveien.
4. rundkjøring: Ta første avkjøring ut på Alf Bjerkes vei.

Vi har noen parkeringsmuligheter på siden av bygget.