Scenarioplanlegging i bibliotek: å forberede seg på det ukjente

Matt Finch underviser i scenarioplanlegging ved Universitet i Oxford og har arbeidet med bibliotek- og skolestrategier i flere år. Foto: mechanicaldolphin.com
**FULLT* Det siste året har lært oss at endringer og behov for omstilling kommer raskt. Hvordan kan scenarioplanlegging hjelpe organisasjoner som bibliotek, skoler og kommuner med å forberede seg på drastiske endringer og en usikker framtid? Det kan du høre mer om på digitalt frokostseminar med Matt Finch den 21. april. Seminaret er gratis, men husk å melde deg på.

Scenarioplanlegging er en metode for langsiktig planlegging ved hjelp av framtidsbilder eller framtidsscenarioer. Frokostseminaret introduserer deg for kunsten å skape scenarioer. Du blir kjent med nøkkelbegrepene i metoden og får en praktisk tilnærming som gir deg verktøy du kan bruke umiddelbart. Du får også en presentasjon av en gjennomført «case study» i scenarioplanlegging knyttet til framtidas læring og skole i Norge.

Når framtida er turbulent eller usikker, når den framstår som tvetydig eller til og med dunkel, kan scenarioplanlegging hjelpe oss med å håndtere det som ligger foran oss og se utviklingstrekk i vår egen samtid tydeligere. Et tenkt og skapt framtidsbilde kan utfordre antagelsene våre om det som kommer, synliggjøre blindsonene i vår egen situasjonsforståelse og åpenbare skjulte muligheter.

Frokostseminaret arrangeres samme dag som Biblioteksentralens digitale årsmøte og holdes på engelsk av Matt Finch.

Om foredragsholder

Matt Finch har lang erfaring med å jobbe strategisk sammen med bibliotek og offentlige og private organisasjoner. Han er strateg på mechanicaldolphin.com og associate fellow på Saïd Business School ved universitet i Oxford, der han underviser i scenarioplanlegging. Nylige arbeid inkluderer strategisk rådgiving knyttet til koronapandemien for National & State Libraries Australia og Open Education Global. Han har tidligere arbeidet som forsker ved British Library og vært creative-in-residence ved State Library of Queensland.

Frokostseminaret om scenarioplanlegging inngår i en serie digitale frokostseminarer Biblioteksentralen arrangerer vår og forsommer 2021.

Som utviklingspartner og tjenesteutvikler er det å finne fram til gode metoder og utvikle i tråd med kommunenes strategier og bibliotekenes oppdrag og verdier viktig for oss i Biblioteksentralen. Dette er bakgrunnen for at vi inviterer til frokostseminarer om strategi, innovasjon og metoder i bibliotek våren og forsommeren 2020.

Kommende arrangementer