Grønne digitale tjenester i bibliotek

Netlife - Evind Skogen
Eivind Skogen. Foto: Netlife
Frokostwebinaret med Eivind Skogen i Netlife om hvordan vi som formidlere og utviklere i bibliotek kan bidra til grønnere tjenester og mindre digital forurensing ble arrangert 9. september 2021.

Hvor ofte tenker vi over at bildene vi legger inn i tjenestene våre har et CO2-avtrykk, at nettsider vi egentlig ikke har bruk for lenger fråtser i energi, eller at internett i dag står for like mye utslipp som flytrafikken?

Grønn bærekraft og grønne tjenester er en stadig viktigere del av bibliotekenes strategier. Men når vi jobber med bærekraft, glemmer vi da den digitale forurensingen? Hvilke tiltak og mål kan vi sette oss i bibliotek for å bruke mindre energi og bidra til mindre utslipp samtidig som de digitale tjenestene våre er like gode og brukervennlige?

Det er tema på høstens første frokostseminar fra Biblioteksentralen om strategi, innovasjon og metoder i bibliotek.

Om Foredragsholder

Eivind Skogen jobber med strategi og innhold i Netlife, som er et selskap som utvikler digitale tjenester. De har vunnet en rekke priser og har lenge satt brukerne i sentrum. Nå er det også klodens tur! På frokostseminaret vil Eivind forklare hvorfor det er viktig å sette mål også for den digitale forurensingen. Heldigvis er det mye hver enkelt av oss bidra med.

Les også Lag grønnere digitale tjenester på Netlife-bloggen

Frokostseminaret om grønne digitale tjenester i bibliotek inngår i en serie digitale frokostseminarer Biblioteksentralen arrangerer i 2021.

Som utviklingspartner og tjenesteutvikler er det å finne fram til gode metoder og utvikle i tråd med kommunenes strategier og bibliotekenes oppdrag og verdier viktig for oss i Biblioteksentralen. Dette er bakgrunnen for at vi inviterer til frokostseminarer om strategi, innovasjon og metoder i bibliotek våren og høsten 2021.

Kommende arrangementer