Sammen om appellfaktorer i bibliotek

Foredragsholdere appellfaktorer
Velkommen til digitalt frokostseminar om appellfaktorer med Elise Conradi og Katrine Svela fra Biblioteksentralen og Vanja Øyrås fra Viken fylkesbibliotek. Webinaret varer én time, er åpent for alle og gratis, men husk å melde deg på for å få møtelenke.

Appellfaktorer brukes av mange bibliotek for å gi lånerne gode leseforslag og styrke litteraturformidlingen. Hvordan kan bibliotekene og Biblioteksentralen jobbe sammen om appellfaktorer?

På dette digitale frokostseminaret vil du få høre om

• Lesersørvis i norske bibliotek. Ved Vanja Øyrås, spesialbibliotekar ved Viken fylkesbibliotek.
  • Etableringen av et kontrollert vokabular på norsk for appellfaktorer. Hvorfor er dette viktig for deling, gjenbruk og formidling? Ved Elise Conradi, metadatasjef i Biblioteksentralen
  • Bruk av tjenestedesign i utviklingen av et registreringsskjema for appellfaktorer som enkelt kan brukes av alle bibliotekansatte i Norge. Ved Katrine Ø. Svela, tjenestedesigner i Biblioteksentralen.
  • Katrine kommer også til vise ett eller to tenkte eksempler på hvordan appellfaktorer kan berike digitale tjenester.

Hvorfor jobbe med appellfaktorer?

Et viktig mål for bibliotek er å stimulere til mer lesing. Bibliotekstrategier handler ofte om å få folk til å lese mer. I Nasjonal bibliotekstrategi 2020-2024 er formidling og det nå nye lesere trolig det viktigste målet.

Lesersørvis er en metode som brukes av stadig flere bibliotekarer i Norge. Metoden brukes til å hjelpe lånere med å finne den litteraturen som akkurat hen vil få glede og utbytte av. Den baserer seg i stor grad på samtaler, der bibliotekaren lytter etter bestemte ord som beskriver hva låneren liker, for deretter å utarbeide leseforslag. Disse ordene kalles for appellfaktorer.

Biblioteksentralen har satt i gang et prosjekt for å lage et kontrollert vokabular og et registreringsskjema som skal kunne brukes på tvers av bibliotek. Målet er å koordinere alt det gode arbeidet som gjøres lokalt. På denne måten kan vi bygge gode tjenester rundt appellfaktorer og gjøre det enklere for folk å finne bøker de får lyst til å lese. Det kan du høre mer om på webinar den 14. desember.

Sammen om appellfaktorer inngår i en serie digitale frokostseminarer Biblioteksentralen arrangerer i 2021.

Biblioteksentralen er et samvirkeforetak eid av norske kommuner og fylkeskommuner. Som utviklingspartner for bibliotek er det viktig for oss å utvikle tjenenester i tråd med kommunenes strategier og bibliotekenes oppdrag. Dette er bakgrunnen for at vi inviterer til frokostseminarer om strategi, innovasjon og metoder i bibliotek våren og høsten 2021.

Kommende arrangementer